Sunday 9 December 2012

PELAJARI MATEMATIK CARA MUDAH


Bagaimana caranya untuk mengubah persepsi mereka atau dengan kata lain macam mana nak belajar Matematik cara mudah? Sebenarnya tak pasti apa jawapan yang paling tepat, tapi apa yang pasti, terdapat pelbagai cara. Antaranya:
1. Ubah persepsi atau mind set yang mana menganggap Matematik itu susah atau killer subject. Persepsi begini timbul apabila kita mendengar luahan kata para senior terdahulu yang sengaja menakut-nakutkan kita. Abaikan sahaja mereka.
2. Sukakan Matematik. Bina minat dalam subjek ini. Kalau dah suka, memang semua jadi mudah :)
3. Belajar dalam bahasa ibunda. Sebenarnya bahasa tak penting, yang penting penerangan yang jelas dan boleh difahami. Kalau penerangan guru dalam Bahasa Inggeris, tapi kita tak faham pun tak boleh jugak kan? Jadi lebih baik suruh guru kita guna bahasa yang kita sendiri mudah untuk faham.
4. Fokus semasa pembelajaran berlaku. Kemudian perlu juga untuk faham apa yang dipelajari. Kalau tak faham, jangan tangguh-tangguh, segera bertanya pada guru untuk penerangan yang lebih jelas.
5. Latihan setiap hari sekurang-kurangnya 3 soalan. Bak kata orang, “practice makes perfect“.
6. Ulangkaji selalu. Dah kalau buat soalan setahun sekali, mana nak faham kan? Rajin-rajinkan diri tengok nota, ulang latihan yang sama pun tak apa. Agak-agak tak faham cepat-cepat la tanya orang yang lebih faham contohnya kawan-kawan atau guru.
7. Hafal sifir. Master kan diri dalam operasi tambah, tolak, darab dan bahagi dengan baik. Ni hanya basic Matematik, ok!
YES, MATH IS EASY :)
YES, MATH IS FUN :)

No comments:

Post a Comment