Thursday 6 December 2012

BAGAIMANA BELAJAR MATEMATIK DENGAN BERKESAN

Di sini ada beberapa perkara penting yang perlu diingati bila mempelajari matematik. Belajar matematik adalah seperti mempelajarai bahasa lain, pada mulanya memang susah tapi perlahan-lahan ia akan menjadi mudah. Banyak konsep matematik adalah saling berkaitan antara satu sama lain,  bermakna memahami satu-satu konsep akan memudahkan anda memahami beberapa konsep lain. Rasa kecewa bila tidak dapat menyelesaikan masalah atau soalan matematik bukannya masalah besar, ia semulajadi dan sebahagian daripada proses pembelajaran. Jadi jangan mudah putus asa.

Langkah-langkah:

1. Cari masa belajar. Pastikan anda belajar matematik 1 jam sehari dengan bersungguh-sungguh.
2. Pelajari banyak istilah matematik supaya anda tidak kecewa bila menemui istilah tersebut dan dengan cepat anda akan mengetahui maknanya.
3. Dapatkan beberapa buku rujukan. Dengan cara begini, cara penerangan yang berlainan dari beberapa buku akan memudahkan anda memahami konsep sebenar.
4. Rajin-rajinlah merujuk semula konsep-konsep lama. Kebanyakan konsep adalah berkaitan, jadi dengan mengetahui banyak konsep, akan membantu anda memahami sesuatu konsep dalam matematik.
5. Buat latihan banyak-banyak, termasuklah soalan-soalan dari buku-buku lain. Ini dapat membantu anda memahami tajuk-tajuk yang berlainan.
6. Jangan malu bertanya/menyoal. Bertanyalah bila anda tidak mengetahui sesuatu cara/teknik/kaedah matematik

No comments:

Post a Comment